KAdE, Kunsthal, Amersfoort, Märklin

May 11, 2011

Miyuki Okuyama

(1973, Higashine, Japan)

Warehouse, 2008, Gelatin Silverprint, 100 x 100cm.

Met haar foto’s wil Miyuki Okuyama niet de objectieve, maar juist de subjectieve werkelijkheid tonen. De foto’s laten anonieme en betekenisloze gebeurtenissen uit het dagelijks leven zien. Het lijkt alsof de foto’s terloops of instinctief zijn genomen. Hiervoor gebruikt Okuyama een speelgoedcamera en een pinhole camera, die geen lens maar alleen een gaatje heeft. Deze eenvoudige apparaten zijn niet in staat om scherpe of gedetailleerde foto’s te maken, wel ontstaat er een vervorming en vervaging aan de randen. Dit maakt de foto’s geheimzinnig, alsof het uit een andere tijd of plaats komt.
Deze foto’s komen uit de serie Safe playground, waarbij Okuyama foto’s maakte van zelfgemaakte maquettes. Ze begon met deze serie nadat ze van Japan naar Nederland verhuisde. Haar nieuwe thuis leek, vergeleken bij het Japanse spookachtige platteland, erg georganiseerd en verstedelijkt. Ze miste de geheimzinnige plekjes, die ze daarom in haar foto’s creëerde. Haar foto’s zijn donker, wat Okuyama associeert met het menselijk onderbewustzijn. Voor haar bieden deze plekken ruimte om los te komen van menselijke gevoelens, zoals angst. Zelf ziet ze een vergelijking met sprookjes als roodkapje, waarin voor de lezer angst op een plezierige manier wordt beleefd.

http://www.miyukiokuyama.com/

more from similar articles: